کد مطلب:278617 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

گفتار ما
از نه حدیث اول، ویژگیهای یاران خاص آن حضرت و از حدیث دهم، خصوصیات عموم اصحابش شناخته می شود و حدیث یازدهم گواه آن است كه تمام یاران امام مورد آزمایش واقع می شوند.

چگونگی امتحان اصحاب امام از روایت یازدهم فهمیده می شود و از آیه بعد (ولو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض و لكن الله ذو فضل علی العالمین) [1] نیز بر می آید كه وجود اصحاب سرافراز در امتحان، فضل و منتی است كه خداوند بر جهانیان می گذارد و به دست آنها فساد و مفسدان را از زمین بر می دارد.

اینكه در حدیث یازدهم آمده است كه اصحاب مهدی مثل اصحاب موسی امتحان می شوند، بر حسب ظاهر دلالت دارد كه آزمایش یاران حضرت، نظیر آن



[ صفحه 178]



چیزی است كه برای لشگر طالوت واقع شد و با آن مشابهت دارد، اما كاملا عین همان آزمایشها نیست، و این مطلب از كلمه ی «مثل» در روایت، فهمیده می شود. [2] .

در بعضی از روایات اشاراتی بر این مطلب وجود دارد: مثلا ابو بصیر از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «قائم علیه السلام احكامی اجرا می فرماید كه بعضی، آنها را نادرست می دانند و انكار می كنند، مثل كسی كه طبق حكم آدم علیه السلام، در برابر حضرت كشته می شود، عده ای انكار می كنند و نادرست می شمارند، آنها را پیش می كشد و گردن می زند؛ بر طبق حكم داوود علیه السلام، كسی در برابر آن حضرت با شمشیر كشته می شود، طبق حكم ابراهیم علیه السلام، در برابر آن حضرت با شمشیر كشته می شود، عده ای آن را نادرست می دانند، آنها را پیش می كشد و گردن می زند، آن گاه بر طبق حكم محمد صلی الله علیه و آله و سلم حكمی می فرماید، هیچكس آن را انكار نمی كند و نادرست نمی شمارد.» [3] .


[1] بقره: 249 تا 251 - اگر خداوند ضرر و فساد بعضي از شما را به وسيله ي بعضي ديگر از ميان بر ندارد فساد و تباهي، زمين را فرا مي گيرد اما خداوند بر تمام جهانيان فضل و رحمتش را فرو مي ريزد.

[2] يعني ممكن است در جزئيات، مكان، زمان و ساير مشخصات تفاوتي وجود داشته باشد، اگرچه در اصل نحوه ي امتحان مشابهت وجود دارد. مترجم.

[3] اثبات الهداه، ج 3، ص 585، روايت 796.